Marketing strategie voor Rotterdamse fotografen

Zonder een marketing strategie jouw fotografie in de markt zetten? Het kan wel, maar de weg is veel moeilijker. Om je geweldige beelden beter verkocht te krijgen en in de markt te zetten vormt een onderbouwde marketing strategie de snelste weg naar succes.

Geen idee wat een marketing strategie is en hoe je er eentje kunt opzetten voor je fotografie? Wij vertellen je wat het is en hoe je een succesvolle strategie opzet. Wil je nog meer weten over de perrfecte marketing strategie kijk dan op; https://marketing-en-management.nl/.

Wat is een marketing strategie?

Een marketing strategie is een langetermijnplanning van de bedrijfsdoelen die je wil bereiken en de aanpak die je nodig hebt om je producten/diensten in de kijker te plaatsen en de verkoop te verhogen. Een marktpositionering is noodzakelijk om de juiste doelgroepen te bereiken en deze aan je te binden. Je strategie bepaalt hoe je de markt gaat benaderen, hoe je over je producten en diensten gaat communiceren en welke kanalen je gaat gebruiken om je doelpubliek te bereiken. Vaak spreekt men hier ook over de marketingmix, bestaande uit de 4 P’s: Product, Prijs, Plaats en Promotie. Door deze elementen te combineren in een totaalaanpak bekom je een marketing strategie.

Aan welke eigenschappen voldoet een goede marketing strategie?

Een strategie met kans op slagen voldoet alvast aan de volgende 3 basisvereisten:

  • Helder en specifiek
  • Aansluiten op de markt en nieuwe ontwikkelingen in deze markt
  • Gesteund worden door de belangrijkste stakeholders binnen de organisatie

In 7 stappen naar een glasheldere marketing strategie

Hoewel je een strategie/werkwijze ontzettend complex kunt maken, kan het ook eenvoudiger. Deze 7 eenvoudige stappen vormen alvast de basis van een goed plan van aanpak:

STAP 1 l Definieer je doelgroep
Bepaal op wie je je met je product/dienst wil richten.

Schrijf uit wie je ideale klant is. Met welke problemen kampen ze en hoe kan jouw product of dienst deze oplossen? Of naar welke beelden zijn je klanten of zoek? Geen pijnpunten of opportuniteiten? Dan is het een goed idee om nog eens na te denken over je dienstverlening.

STAP 2 l Wat wil je bereiken

Zorg voor SMART-doelstellingen. Weet wat je wil bereiken en meet de resultaten. Wil je meer klanten, wil je meer geïnteresseerde kopers, met hoeveel procent wil je je verkoop doen stijgen? Maak je marketing strategie meetbaar.

STAP 3 l Zorg voor cijfers

Zonder cijfers geen concrete doelen. Kwantificeer je doelstellingen.

STAP 4 l Ga aan de slag met de 4 P’s

Bepaal de kanalen die je wil gaan inzetten om je doelen te bereiken. Houd ook rekening met de 4 P’s: Prijs, Plaats, Product en Promotie. Ga je enkel online verkopen, ga je voor een webshop en wat ga je vragen voor je producten? Door te spelen met alle parameters kom je tot een unieke positionering. Definieer ook de unieke voordelen van je product en vertaal ze naar je doelgroep. Communiceer niet over producteigenschappen maar over voordelen. Bepaal ook de ondersteunende kanalen die je gaat inzetten om promo te voeren. Denk maar aan je eigen site, maar ook sociale media of waarom geen magazines. Uiteindelijk kom je zo tot een marketingplan, een essentieel onderdeel van je marketing strategie.

STAP 5 l Blijf in the picture zorg voor waardevolle content

Content wordt steeds belangrijker. Blijf top of mind bij je klanten en zorg dat je content met meerwaarde publiceert. Dit kunnen tutorials, video’s, whitepapers, … zijn. Op die manier bewijs je je expertise en relevantie. Bovendien scoor je ook beter in Google en bouw je een band op met je klanten.

STAP 6 l Verbind met je doelgroep

Marketing stopt niet met het uitsturen van boodschappen. Het draait ook om verbinding. Zo blijven je klanten aangesloten, schep je een band en haal je meer uit de bestaande klanten. Dit is nog altijd een stuk voordeliger dan telkens nieuwe klanten te moeten overtuigen.

STAP 7 l Evaluatie en bijsturing

Een marketing strategie is niet in steen gebeiteld. Regelmatig evalueren, inspelen op nieuwe kansen en anticiperen op bedreigingen is nodig. Bekijk wat werkt, wat niet en stuur bij. Zo haal je het meeste uit je marketinginspanningen.